Det er nok mange med meg som husker disse fargerike plastboksene og fenomenet Tupperware-party som gikk fra by til bygd, og snart hadde ‘alle’ hvertfall en Tupperware boks hjemme. Men hva har skjedd med giganten de siste 20 årene og har de klart overgangen til en digital verden? Fins det i det hele tatt homeparties lenger?
Homeparties var i mange tiår vært en yndet arena for mange nisje-produkter, og de av oss som har levd en stund husker nok Tupperware fra 70- og 80 tallet. Mang en husmor i det langstrakte land inviterte venninner og nabolaget på homeparty hvor de unike kvalitetene ved Tupperware ble demonstrert mer eller mindre entusiastisk. Jeg kan selv huske min mor som kom hjem med både den ene og den andre oppbevaringsboksen, jeg hadde en som matboks i mange år. En del av de nye produktene til Tupperware er faktisk matbokser og drikkeflasker som holder lunsjen frisk i timesvis i tillegg til produkter som gjør at du kan lage middag til hele familien i mikrobølgeovnen.
Tupperware i seg selv har fortsatt i samme spor som de alltid har, rett og slett ved å fortsatt produsere slitesterke, nytenkende og kreative løsninger når det kommer til vårt økende behov for oppbevaring og transportering av mat. Produktkatalogen er nok mye større enn den var på 80 tallet, designet er oppdatert til 21. århundre og funksjonaliteten er forbedret; men homeparties har de enda. Nå er det Tupperclub, og den største Tupperware gruppen på Facebook har over 6000 medlemmer, så populariteten til produktene er udiskutabel. Noe av suksessen er nok akkurat det at det i stedet for ‘bare’ være et produktnavn så er Tupperware et begrep i mange land.
Det som har gjort Tupperware så unikt i dets lange historie er de unik lufttette lokkene som oppfinneren Earl Tupper utviklet helt tilbake på 30-tallet. Det startet som et ekperiment som står seg frem til i dag. Inspirasjonen hentet han fra lokket på malingsspann som er designet for at malingen ikke skal tørke ut. Overført til matvarer gjorde at maten holdt seg friske lenger i de nye elektriske og gassdrevne kjøeskapene som kom i løpet av etterkrigstiden.
I begynnelsen forsøkte han lansere Tupperware gjennom detaljhandelen, men det var ikke før homeparties ble et begrep at salget virkelig tok av. Kvinnen bak Tupperware-parties var Brownie Wise, hun ble rekruttert i 1951 og viste seg være en dyktig konsulent og gjennom henne og hennes øye for markedsføring ble ‘hjemme-konsulenten’ født. En av grunnene til at dette konseptet med direkte salg ikke bare har bestått, men også spredd seg til andre bransjer; alt fra sminke til erotiske artikler, kan demonstreres og prøves hjemme i eget nabolag. Og konsulentene får gjennom sin innsats rabatter og hva er vel hyggeligere enn å gjøre noe sosialt i disse digitale tider? Alle kan kjøpe sine produkter i nettbutikken, men homeparties har noe eget ved seg og vi håper dette kan bestå i mange år fremover også.